Mire figyeljünk elektromos roller vásárlásakor?
A kétkerekűek virágkorukat élik. Nemcsak az elektromos robogók, de az elektromos biciklik és az elektromos rollerek piacán is egy nagy bumm van. Igaz, az elektromos kétkerekűek már 4-5 éve trendik, de a hirtelen kereslet valahol a pandémiának is betudható, hiszen a tömegközlekedést (a fertőzésveszély kockázatát) is kiváltjuk ezzel. Másfelől pedig az autózást, amely a környezetet terhelné. A kedvező ára mellett csábító a technika egyszerűsége, hiszen egyáltalán nem bonyolult működtetni egyiket sem és kiváló minőséget találhatunk a piacon.
Az elektromos rollerek a jelenleg hatályos jogszabályok alapján sporteszközöknek minősülnek, így a használói a KRESZ besorolása szerint „gyalogosok”ezek a KRESZ-szabályok vonatkoznak rájuk.
Ez tehát azt is jelenti, hogy nem kötelező a bukósisak, a könyök- és a térdvédő használata, a használóra van bízva, mivel védi magát az esetleges balesetektől – amelyek kockázata azért a 25-35 km/h sebesség mellett nem elhanyagolható!
A KRESZ szerint a gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie. Ha az úton sem járda, sem leállósáv, sem útpadka, sem kerékpárút nincs – vagy az a gyalogosközlekedésre alkalmatlan –, a gyalogosok az úttesten közlekedhetnek.
A kerékpár fogalma a KRESZ szerint:
Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.
A szabályok szerint bármilyen két-, vagy háromkerekű elektromos jármű, amelyik egy gázkarral képes önállóan elindulni, az segédmotorkerékpárnak minősül (teljesítménytől függetlenül), aminek a vezetéséhez legalább egy AM-es, vagy B-s jogosítvány szükséges, bukósisakot kell rajta viselni és az ilyen járműre kötni kell kötelező felelősségbiztosítást is.
Mi a helyzet a rollerekkel, amiken ülés van? Rollerek, vagy robogók?
Egy 300 W-os teljesítményű elektromos roller is hajtható pedállal, így a motor kvázi „rásegít”, de mivel ezek is képesek önerőből haladni – szó szerint értelmezve a jogszabályokat –, ezekre is az vonatkozik, hogy a segédmotorkerékpár kategóriába tartoznak. Ennek értelmében jogosítvány, bukósisak, stb. szükséges, ami a segédmotorkerékpárokra vonatkozik. Járdán nem lehet velük közlekedni, kerékpárúton csak közúton – a hatályos KRESZ szerint.
Amit vásárláskor meg kell fontolni, vagyis tekintettel kell lenni a teljesítményre, ami teljes mértékben az akkumulátortól függ. A 45 km/h sebességű rollerrel akár 40-80 km-t is meg lehet tenni, amely munkahely - otthon – munkahely távolságra elegendő lehet.
Ha két személyes kétkerekűt szeretnénk, nemcsak azt kell megnézni, hogy a második személy elfér-e, van-e elegendő hely, hanem azt is, hogy mennyi a megengedett terhelése az adott járműnek. Az akkumulátor okozta nagyobb alapsúly miatt a súlyhatár alacsonyabb, mint egy hasonló motoros robogóé.
Ha nem tudjuk tölteni garázsban, lakásban vagy esetleg a munkahelyen, érdemes egy plug-and-play töltőt beszerezni vagy egy feltöltött pótakkumulátort magunkkal vinni sisaktartóban vagy kimondottan pótakkumulátor szállítására kiképezett helyen.
A nagyobb robogók esetében nincs plug-and-play. Egy ilyennek az akkuja nehezebb és nem egyszerű megoldani a szállítását sem. Másrészt úgy van felszerelve, hogy része legyen a jármű teljes szerkezetének. Míg a 45 km / h-s robogó akkumulátora a sisakrekeszben van elhelyezve, a nagy kétkerekű ülése fontos szerepet játszik a technikai dinamikában. Ezt a hátrányt kompenzálja az a tény, hogy a nagy elektromos robogókat, például a motorkerékpárokat a nagyobb töltőáramnak és a töltőállomások eltérő csatlakozójának köszönhetően lehet tölteni, amelyeket az elektronikus autók is használnak.