Elengedhetjük a kormányt: szintet léptek az önvezető autók

A 2021-es év lehet az automatizált vezetés áttörésének éve. Az elektromos autógyártók, mint a Tesla, a BMW és az Audi olyan vezetési funkciókkal álltak elő, amelyek már a 3-as autonómiaszintnek felelnek meg. Ezek a rendszerek már képesek rá, hogy a hosszú és megterhelő utakon átvegyék a vezérlést az autópályán.
Elengedhetjük a kormányt: szintet léptek az önvezető autók

A 0-tól 5-ig terjedő mérce azt határozza meg, pontosan mennyire hatékony az automatizáció - a jelenleg piacon elérhető legmodernebb technológia a 2-es szint. Ehhez a parkolási, fékezési és távtartási asszisztencia tartozik.

Ezen a szinten az autóvezető vagy egyáltalán nem, vagy legfeljebb másodpercekre veheti le a kezét a kormányról. A 3-as szintű autonómia azonban bizonyos esetekben már lehetővé teszi az autonóm vezetést, a sofőr hosszabb időtartamra is elengedheti a kormányt. A gyorsítás és a fékezés már a 2-es szinten is önállóan működött, most már a sebességváltás is lehetséges ilyen módon.

A Daimler új S-osztályához olyan szoftvert programozott, amely már lehetővé teszi a 3-as szintű autonóm vezetést. A BMW legújabb, iX-elektromodelljei már ezzel a rendszerrel kerülnek piacra, de a Tesla Full Self Driving (FSD) modellje is a hármas szintet célozza be.

Az újdonság értéke árában is megmutatkozik: míg a 2-es szintű automatika egyes elemeit már 200 Euróért is beszereltethetjük az autónkba, a 3-as szint komplex számítástechnikai műveletekkel, szenzorokkal, kamerákkal megtámogatott rendszerei ennek tízszeresébe is kerülhetnek.

A jogi keretek a 3-as szintű rendszerek bevezetéséhez már készen állnak: június végén az UNECE már átdolgozta a nemzetközi közlekedés szabályait, hogy január 22-e után bevezethessék a 3. számú automatizációt is. Egyelőre legfeljebb 60 kilométer per óra sebességet engedélyeznek, ezt a jövőben növelik majd.

Akik azonban 2-es szintű autonómiával rendelkező járművet vezetnek, azok közül sokak számára már most adottak a műszaki feltételek, a szenzorok és a magas szintű informatikai teljesítmény: náluk felárért cserébe egy szoftverfrissítéssel beüzemelhetőek a 3-as szintű rendszerek is. Ráadásul a 2-es szintű járművek a további fejlődést is szolgálják, mivel a gyártók közlekedési adatokat gyűjtenek a segítségükkel, ezáltal tovább tökéletesítve a vezetési algoritmust.

(Címkép: Blomst/Pixabay)

A cikk a tech-magazin.hu szellemi tulajdonát képezi. Egészének vagy bármely részének akár online, akár nyomtatott formában engedély nélküli másolása, feldolgozása, jogsértő felhasználása szigorúan tilos; büntető- és polgári jogi következményeket von maga után.

Kapcsolódó cikkek

Elengedhetjük a kormányt: szintet léptek az önvezető autók

Elengedhetjük a kormányt: szintet léptek az önvezető autók

Hosszabb útszakaszokon az új járművekben már akár hátra is dőlhetünk.

Elektromos autók - digitális forradalom az autóiparban

Elektromos autók - digitális forradalom az autóiparban

Az autókat számítógép működteti, panorámaképernyős kijelzőkkel vezéreljük a jövőben, és byte-okat tankolunk.