Amikor eltakar a virtuális valóság: megérkezett a “diminished reality”
A Fielmann cég régóta kínál virtuális szemüvegpróbát, aminek során online megnézhetjük, hogyan mutatna rajtunk a kiválasztott modell.
Még vannak gondok a technológiával: ahhoz, hogy a virtuális szemüveget felpróbáljuk, le kell vennünk azt, ami a valóságban az orrunkon van. Az optikuscég most francia augmented reality specialistákkal, a Fittingbox-szal együttműködve keresi a megoldást.
Ez csupán egy példa arra, hogyan működik a “diminished reality” - a szó csökkentett valóságot jelent, míg az augmented reality ennek ellenkezőjét, felnagyított valóságot. Előbbi technológia célja tehát nem a valóság bővítése vagy gazdagítása, épp ellenkezőleg: elkendőzni bizonyos dolgokat, amik a valóságban jelen vannak.
Az Ilmenaui Technológiai Egyetem már egy évtizeddel ezelőtt kidolgozta azt a módszert, amely mesterséges intelligencia segítségével, akár valós időben is eltüntet személyeket vagy tárgyakat a videófelvételekről.
Erre aztán számos start-up alapozott termékeket, például a Macy áruház, vagy egyes bútorcégek: a módszer segítségével anélkül rendezhetjük át például a nappalinkat, hogy a régi bútorokat el kéne mozdítani a helyükről.
A koronajárvány aztán az e-kereskedelem, és vele együtt a diminished reality elterjedéséhez vezetett. A Home 24 nevű cég például nem kevesebb, mint 46 millió eurót invesztált az ilyen technológiák fejlesztésébe.
A diminished reality pedig más módokon is hasznosítható a hétköznapjainkban: akár a rendetlen szobánkat is leplezhetjük vele, ha videókonferencián veszünk részt.